CORONA HYGIËNE PROTOCOL PROVALLIANCE NEDERLAND

INTRODUCTIE

Provalliance Nederland draagt in haar salons zorg voor een veilige en verantwoorde werkomgeving voor onze haarstylisten, en voor maximaal veilige behandelingen voor onze klanten. Dit hygiëne protocol beschrijft de afspraken voor alle salons van Provalliance Nederland ten tijde van Covid-19 (corona). Deze afspraken voldoen aan het corona protocol van de ANKO d.d. 6 mei 2020, en zijn op bepaalde punten meer verregaand. Dit protocol kan wijzigen indien richtlijnen of omstandigheden veranderen.

Het is belangrijk dat alle haarstylisten en klanten volledig op de hoogte zijn van de afspraken in dit protocol, en ook goed begrijpen waarom deze gelden. De afspraken dienen binnen en buiten de salon zichtbaar te zijn, en worden te allen tijden nageleefd. Ook de algemeen geldende richtlijnen en maatregelen van RIVM en overheid worden volledig opgevolgd en in acht genomen.

Kappers hebben een belangrijke sociaal-maatschappelijke functie. Door op deze veilige en verantwoorde manier onze dienstverlening uit te voeren, dragen wij bij aan het vertrouwen van onze klanten en haarstylisten. Je voelt je beter en meer jezelf met mooi haar, en dat is juist vandaag van enorm grote waarde.

 

HYGIËNEMIDDELEN

Beschikbaar voor klanten (bij elke werkplek, balie, toilet):

  • Hydroalcoholische handgel
  • Vloeibare handzeep met pompje
  • Verzorgende handcrème met pompje
  • Wegwerp papieren handdoeken
  • Mondkapje (chirurgisch type 1, beschikbaar voor klanten)
  • Plexiglas gezichtsbeschermer (haarlakmasker)

Beschikbaar voor alle haarstylisten (bij elke werkplek, wasbak, chemiehoek, balie, toilet, in medewerkersruimte):

  • Hydroalcoholische handgel
  • Vloeibare handzeep met pompje
  • Verzorgende handcrème met pompje
  • Wegwerp papieren handdoeken
  • Desinfecterende doekjes
  • Desinfecterende spray
  • Afsluitbare zakjes voor gereedschap, borstels, kammen (1 per klant)
  • Handschoenen (maximaal 4 uur per dag te gebruiken)
  • Mondkapje (chirurgisch type 1, vervang elke 4 uur, d.w.z. maximaal 2 per dag)
  • Spatscherm (1 per stylist)

 

ALGEMENE AFSPRAKEN

Algemeen:

  • Wij werken in onze salons uitsluitend op afspraak of middels check-in. Afspraken worden bij voorkeur online of telefonisch gemaakt, en anders bij de salon.
  • Vanaf woensdag 30 september geldt er een registratieplicht in al onze salons. Hierbij noteren we naam, e-mailadres, telefoonnummer, datum en tijd bezoek. Deze registratieplicht is bedoeld om het bron- en contactonderzoek van de GGD makkelijker te maken.
  • Bij het maken van de afspraak of bij de check-in wordt uitdrukkelijk aangegeven dat indien de klant ziekteverschijnselen vertoont, er geen afspraak kan worden gemaakt.
  • Verwelkom klanten en medewerkers met ziekteverschijnselen niet in de salon. Doe daarom een ‘intake’ met de klant (zie onder). Hierbij geldt:
    • Corona klachten die veel voorkomen zijn: koorts (vanaf 38oC), luchtwegklachten zoals hoesten, verkoudheid, niezen, en kortademigheid.
    • Overige corona symptomen zijn: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, en verhoging (tot 38oC).
    • Ook klanten of medewerkers van wie een huisgenoot verkoudheidsklachten met koorts en/of benauwdheid heeft, verwelkomen wij niet.
  • Beperk het aantal klanten in de salon tot maximaal 1 klant per 10 m2
  • Klanten komen alleen. Een kind of een persoon met beperkingen die begeleiding nodig heeft mag met maximaal één volwassene komen.
  • Klanten wordt verzocht kort voor hun afspraak naar de salon te komen. Bij voorkeur precies op tijd, en maximaal 5 minuten vantevoren.
  • Bewaar 1,5 meter afstand tussen klanten onderling. Geef de gepaste werkruimte aan met tape op de salonvloer. Houd waar nodig steeds één werkplek tussen klanten vrij. Maak optimaal gebruik van de salonruimte, bijvoorbeeld voor wachtende kleurklanten.
  • Houd altijd 1,5 meter afstand tussen medewerkers onderling. Dit geldt ook gedurende de pauzes of achter de balie.
  • Klanten en haarstylisten hebben beschikking over gecertificeerde mondkapjes (chirurgisch type 1), maar deze zijn niet verplicht. Als één van beiden graag een mondkapje wil, dan dragen zowel klant als haarstylist een mondkapje. De route is als volgt:
    • Als de haarstylist wil dat hij/zij én de klant beiden een mondkapje dragen, dan vragen wij de klant daar gehoor aan te geven.
    • Als de haarstylist mondkapjes niet noodzakelijk vindt, dan bespreekt hij/zij dat met de klant. Als de klant het daar mee eens is, dan kan de behandeling zonder mondkapjes plaatsvinden.
    • Als de klant wél wil dat hij/zij én de haarstylist beiden een mondkapje dragen, dan vragen wij de haarstylist daar gehoor aan te geven.
    • Vanaf woensdag 30 september zijn in de salons in de 4 veiligheidsregio’s Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden en Zuid-Oost Brabant (niet-medische) mondkapjes verplicht voor zowel medewerkers als klanten.
  • Hoest en nies altijd in de binnenkant van de elleboog, gebruik papieren zakdoekjes of tissues, en gooi deze na gebruik direct weg.
  • Vraag medewerkers behorende tot een kwetsbare groep contact op te nemen met de werkgever. Samen met de bedrijfsarts bespreken zij op welke wijze er veilig gewerkt kan worden met inachtneming van de richtlijnen.
  • Ventileer de salon altijd zo goed als mogelijk. Gebruik de airconditioning zoals gewoonlijk.

Begin van de dag:

  • Medewerkers nemen thuis voor aanvang van de werkdag hun temperatuur op en melden het bij hun leidinggevende wanneer zij verhoging (tot 38oC) of koorts
    (vanaf 38oC) hebben.
  • Medewerkers zijn een kwartier voor opening aanwezig. Zij beginnen de dag met handen wassen met vloeibare zeep en desinfecteren met hydroalcoholische handgel.
  • Iedereen laat zijn/haar bezittingen (jas, tas, sieraden, horloge, mobiele telefoon, etc.) in de medewerkersruimte achter.
  • Kappers/kapsters met lang haar dragen bij voorkeur de haren vast.
  • Werkplek en materialen, inclusief handvaten van de föhns, worden voor aanvang van de werkdag schoongemaakt met een doekje.
  • Kappersgereedschap, borstels, kammen, etc. worden gereinigd en opgeborgen in een nieuw afsluitbaar zakje. Gebruik uitsluitend eigen gereedschap, deel dit niet met collega’s.
  • Als je een werkschort draagt, draag dan elke dag een schone en was dagelijks op 60 Co.

Reiniging:

  • Na iedere klant/gebruik reinigen:
    • Werkplek en kappersstoel
    • Wasbak, wasbakstoelen en handvaten
    • Gezichtsbeschermer klant
    • Spatscherm haarstylist
    • Kappersgereedschap
    • Pinautomaat
    • Kledinghanger of kapstok
    • Toilet en fonteintje
  • Gedurende de dag, elk uur met een doekje reinigen:
    • Handvaten van binnen- en buitendeuren
    • Trapleuningen
    • Toetsenbord en beeldscherm van computer
    • Balie
    • Kassalade
    • Plexiglas scherm bij de balie
    • De kranen van de wasbakken
    • Blootgestelde lichaamsdelen (bijvoorbeeld blote armen of benen)

 

KLANTROUTE IN DE SALON

Bij binnenkomst:

  • Verwelkom de klant (eventueel met mondkapje op). Geef geen hand, kus of knuffel. Vermijd ander fysiek contact.
  • Ga het gesprek aan over het dragen van een mondkapje (zie boven). Als één van beiden graag een mondkapje wil, dan dragen zowel klant als haarstylist een mondkapje. Als haarstylist vervang je het mondkapje elke 4 uur (d.w.z. maximaal 2 per dag).
  • Doe een ‘intake’ met de klant en vraag naar zijn/haar gezondheidssituatie:
    • 1. Heb je de afgelopen 24 uur of op dit moment één of meerdere van de volgende (milde) klachten: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid en/of koorts (vanaf 38 graden Celsius)
    • 2. Heb je op dit moment een huisgenoot/gezinslid met koorts en/of benauwdheidsklachten, en/of wacht een huisgenoot/gezinslid momenteel op de uitslag van een coronatest?
    • 3. Heb je het nieuwe coronavirus gehad (vastgesteld met een laboratoriumtest) en is dit in de afgelopen 7 dagen vastgesteld?
    • 4. Heb je een huisgenoot/gezinslid met het nieuwe coronavirus (vastgesteld met een laboratoriumtest) en heb je korter dan 14 dagen geleden contact gehad met deze huisgenoot/gezinslid terwijl hij/zij nog klachten had?
    • 5. Ben je in thuisisolatie omdat je direct contact hebt gehad met iemand waarbij het nieuwe coronavirus is vastgesteld, en/of heeft de GGD hierover contact met je opgenomen?
    • 6. Ben je de afgelopen 14 dagen in het buitenland geweest, waar code oranje of rood geldt?

Belangrijk: De klant kan niet in de salon komen wanneer één van bovenstaande vragen met JA is beantwoord. De afspraak moet worden uitgesteld totdat op elke vraag NEE geantwoord kan worden.

  • Bespreek de tien regels van het corona hygiëne protocol. Vraag of de klant deze begrijpt.
  • Laat de klant zelf zijn/haar jas ophangen. Maak de kledinghanger of kapstok na elk gebruik schoon met een doekje. Indien er geen ruime kapstok aanwezig is, vraag de klant de jas bij zich te houden of op te hangen aan de tassenhaak bij de werkplek.
  • Indien de klant nog even moet wachten, wijs de klant zijn/haar plek in de wachtruimte. Zorg ervoor dat wachtende klanten altijd 1,5 meter afstand houden van andere klanten.
  • Was voor aanvang van de behandeling de handen met handzeep en desinfecteer met hydroalcoholische handgel. Laat de klant ook handen wassen en hydroalcoholische handgel gebruiken, en geef aan dat de klant dit zo vaak als gewenst kan doen.
  • Geef de klant een schone kapmantel en laat hem/haar deze bij zichzelf omdoen. Kapmantels worden gewassen op 60 Co.
  • Plaats de klant in een kapstoel. Gebruik eerst een desinfecterend doekje om de armleuningen en de achterkant van de stoel en de werkplek schoon te maken.
  • Bied koffie, thee of water aan in een kartonnen of plastic beker, niet in glas of aardewerk. Bied geen andere lekkernijen aan.
  • Laat waar mogelijk de klant tijdens de gehele behandeling op dezelfde stoel zitten, behalve wanneer het haar gewassen wordt.

Bij de wasbak:

  • Reinig de wasbak met een desinfecterend doekje voordat de klant plaatsneemt. Reinig rugleuning, zitting, armsteunen, de hals van de wasbak en de wasbak zelf.
  • Draag zoals gewoonlijk handschoenen tijdens het haren wassen.
  • Leg altijd meerdere handdoeken klaar. Was het haar en droog het af met een handdoek. Maak van deze zelfde handdoek een tulband.
  • Zodra de klant de wasbak verlaat, reinig de hals van de wasbak en de wasbak zelf met een doekje.

Tijdens de behandeling:

  • Plaats de klant in de kapstoel bij dezelfde werkplek. Gebruik een desinfecterend doekje om de armleuningen en achterkant van de stoel en werkplek opnieuw schoon te maken.
  • Haal het schoongemaakte eigen gereedschap uit het afgesloten plastic zakje. Gooi deze direct weg.
  • Indien gewenst op enig moment in de behandeling, gebruik een spatscherm. Reinig dit na elke klant met desinfecterend doekje.
  • Bij behandeling aan de voorkant van de klant, vraag de klant de gezichtsbeschermer (haarlakscherm) voor zijn/haar gezicht te houden.
  • Gebruik föhns op de laagste snelheid, en richt de diffuser zoveel mogelijk in de richting van de spiegel, zodat je de lucht die kant op blaast.
  • Draag handschoenen zoals gewoonlijk bij wassen, kleuren, omvormen, permanenten. Na gebruik doe je de handschoenen uit en gooi je ze weg. Raak daarbij de buitenkant van de handschoenen niet met schone handen aan.

Afronding van behandeling:

  • Verwijder de kapmantel en handdoek en doe deze in een plastic vuilniszak. Sluit deze zak af. Gebruik elke keer dat je gaat wassen (dat kan gedurende de dag) een nieuwe zak.
  • Was alle kapmantels, handdoeken en werkschorten altijd op 60 Co.
  • Laat de klant zelf drinkbekers en eventuele overige zaken weggooien.

Tijdens het afrekenen:

  • Werk van achter een plexiglas scherm op de balie.
  • Accepteer alleen betalingen met PIN of mobiel. Adviseer contactloos betalen onder
    de € 50,00.
  • Mocht een klant alleen contant hebben, leg dit in een bakje en maak het schoon met een doekje voordat je het in de kassa legt.
  • Maak de pinautomaat voor en na afloop van betaling schoon met een doekje.

Na vertrek:

  • Maak gereedschap, borstels, kammen, etc. schoon, en berg deze op in een nieuw afsluitbaar zakje.
  • Maak (indien gebruikt) de plexiglas gezichtsbeschermer en het spatscherm schoon met een doekje.
  • Was daarna grondig de handen en desinfecteer met hydroalcoholische handgel.

Gebruik van toilet:

  • Reinig na ieder toiletbezoek toilet, fonteintje, en zeep pompje.
  • Beperk indien mogelijk het toiletbezoek tot klanten met langdurige behandelingen.
  • Maak de richtlijnen voor handen wassen en desinfecteren zichtbaar in het toilet.
  • Vul dagelijks een nieuwe checklist in wanneer en door wie het toilet is gereinigd.

 

Versie 29 september 2020